Některé turisty možná možnosti tatranské dopravy překvapí, jelikož nabízí spoustu možností – od autobusů po zubačku. Navíc se ji stále snaží všemožně vylepšovat, a to se i daří. Jednotlivé druhy dopravy jsou spolu svazovány tak, aby se lidé mohli pohodlně dostat z jednoho konce Vysokých Tater na ten druhý. Vše je samozřejmě uzpůsobeno i davům lidí, které se zavítají v sezóně. Oblast Tater zaznamenala velký rozvoj po stavbě Košicko-bohumínskej železnice…
Železnice a električka
Košicko-bohumínska železnica byla vybudována ve druhé polovině 19. století, která tak Tatry propojila se zbytkem Rakousko-Uherska, tím pádem i zpřístupnila veřejnosti. S tím taktéž souvisel rozvoj dopravy. Tatranské elektrické železnice (TEŽ) sestávají z jednokolejných úzkorozchodných elektrifikovaných tratí. První trať z Popradu do Starého Smokovca je v provozu od roku 1908, nahradila v onom místě tatranské trolejbusy, další tratě (Starý Smokovec – Tatranská Lomnice, Starý Smokovec – Štrbské Pleso) byly zprovozněny záhy.
Fiakry a trolejbusy
Už dříve zajišťovaly propojení mezi osadami fiakry, jež jsou občas nesprávně nazývány drožkami. Dále zde byly také trolejbusy, kterým se dříve říkalo omnibusy, ačkoli jsou spíše jejich nástupcem. První omnibusy jezdily už od roku 1889. Trolejbusová doprava ve Vysokých Tatrách probíhala mezi roky 1904 a 1906. Důvodem tak rychlého zrušení byly značné komplikace. V zimě často nemohly jezdit a řešilo se i několik incidentů, kdy se trolejbusy srazily právě s fiakry.
Ozubnicová železnica
Jinak se jí přezdívá „zubačka“. Je úzce spojena s výstavou právě Košicko-bohumínskej železnice. Byla postavena roku 1896 a zrekonstruována v roce 1970, celková délka trati je necelých pět kilometrů. Navazuje na hlavní trať běžné železniční sítě. Mezi stanicemi Štrba a Štrbské pleso byla původně parní ozubená dráha, ta tehdy pleso zpřístupnila turistům, ozubnicová železnica ji nahradila před mistrovstvím světa v lyžování.
Lanovky
Ty mají v Tatrách bohatou historii, která sahá až do 30. let 20. století.
První lanovka byla postavena na Lomnickom štíte, ve hře bylo ovšem víc kandidátů, například Rysy nebo Gerlachovský, Ľadový či Slavkovský štít. Visutou lanovku na Lomnický štít za ty dlouhé roky využilo nespočetné množství významných osobností kulturního a společenského života ze všech možných koutů světa. Poslední modernizace pochází z roku 1992. Dále je třeba zmínit pozemní lanovku na Hrebienok. Byla součástí realizace projektu Tatranskej elektrickej železnice a v provozu je od roku 1908. K přepravě osob sloužily dvě kabinky. Pozemní lanovka Starý Smokovec – Hrebienok překonávala výškový rozdíl 254 metrů. Původní trasa sloužila až do roku 1967, nejnovější kabinová pozemní lanovka funguje od roku 2007.
Autobusy
Autobusy doplňují zbývající druhy dopravy, mají však své nevýhody, někde třeba intervaly nebo přeplněnost. První linka jezdí už od roku 1912. Zastávky stanice jsou většinou v blízkosti stanic električky. Cesta autobusem je rychlejší a i levnější než električka, ale můžete narazit právě na řídké intervaly. Jezdí zde ale také dálkové autobusy a ty už jsou na tom podstatně lépe. V zimě jezdí i speciální skibusy.
Ostatní
Do Tater se můžete dostat i autem. Je běžné, že pokud jste ubytováni v některé z chat, můžete se dopravit přímo tam. Autem se však většinou nedostanete z jednoho horského údolí do druhého. Hlavní tepnou je zde takzvaná „Cesta Slobody“, která spojuje tatranské osady. Často se upozorňuje na dbání bezpečnosti a zvýšenou pozornost ohledně divoké zvěře, v zimě jsou doporučovány řetězy. A pokud patříte mezi ty náročnější, můžete využít i letadlo. Medzinárodné letisko Poprad - Tatry je nejvýše položeným letištěm ve střední Evropě a je tedy takovou pomyslnou vstupní branou do Vysokých Tater. Najdete zde i základnu záchranné služby s heliportem pro veškeré vzdušné operace. Také zde máte možnost zajištění vyhlídkových letů.